MI IS VALÓJÁBAN A FREEDIVING?

Az „apnoe” görög eredetű szó, jelentését úgy lehetne jól leírni, hogy levegő nélkül, levegőtlenül. A sportág másik neve már jobban megfogható és fordítható, ez az angol „freediving”, vagyis szabadmerülés. E két fogalmat szinonimaként használjuk a sportág megnevezésére.

A paleontológusok kutatásaik során megállapították, hogy már 7000-10000 évvel ezelőtt a Balti-tengeren kagylókat gyűjtöttek szabadtüdővel. Az első komolyabban dokumentált – bár még így is szinte hihetetlen – mélymerülés 1911 júniusában történt az Égei-tengeren, Karpathos partjainál.

A szabadmerülés kezdetben a tengerpartok mellett élő emberek megélhetését jelentette (szigonyos vadászat). A Japánban élő Amák (az Amák főként nők, akik szabadtüdővel halásznak) a mai napig őrzik ennek hagyományát. Előfordul, hogy párhuzamot vonnak a szabadmerülők és a gyöngyhalászok között, azonban ez tévhit, mivel a gyöngyhalászok maximum 15 méterig ereszkednek le és egy merülés körülbelül 2-3 percig tart. Ők a megélhetésük miatt merülnek. Ezt naponta nagyon sokszor ismétlik meg, és a merülések között keveset pihennek. Emiatt a szervezetük nagy terhelésnek van kitéve, ami hosszú távon egészségtelen és veszélyes.

A szabadtüdős búvárok azonban folyamatos edzés mellett, megfelelő tudással, kontrollált körülmények között, biztosítással hajtják végre merüléseiket. Számukra a merülés kikapcsolódás, sport. Az elmúlt 20 évben ez a sportág hatalmasat fejlődött, nagyon sok új hihetetlen világcsúcs született és dől meg újra és újra. Többek között ennek is köszönhető, hogy egyre nagyobb figyelmet is kap, egyre több ember kezd el foglalkozni ezzel a sportággal. 

Kiknek ajánljuk?

Ezt a sportot igazából mindenkinek ajánljuk, aki szereti a vizet, szeretne kicsit eggyé válni a víz alatti világgal! Viszont nagyon fontos megemlíteni, hogy mint minden extrém sport, így ez is csak akkor lehet biztonságos, ha megfelelő tudással és fizikai felkészültséggel űzi valaki, és sosem egyedül! Nagyon fontos mindig, hogy megfelelő biztosítás legyen az ember mellett, ha ilyen tevékenységet folytat.
 
Ha ezek a tényezők adottak, biztonságos keretek közé helyeztük a merülésünket. Természetesen sok tévhit is kering a köztudatban a szabadtüdős merüléssel kapcsolatban. Ennek főként az az oka, hogy keveset hallanak az emberek az ilyen jellegű merülésről, ezért sokan nem is igazán látják, mi lehet benne a veszélyes.  

Azt gondolják, ha elfogy a levegőm, akkor kiemelem a fejem vagy feljövök gyorsan a felszínre és kész… Azért ez nem ilyen egyszerű! 

Mi pontosan ezért tartunk APNEA tanfolyamokat, szívesen fogadjuk azokat az embereket, akiket ez a sport érdekel akár hobbi vagy akár komolyabb szinten is. Szívesen segítünk!
Az apnea feltörekvő, naponta megújuló sportág, aminek a tengerparti országokban (pl. Franciaország, Horvátország, Olaszország) több évtizedes hagyománya van, de itthon sokan csak Luc Besson nagy sikerű "Nagy kékség" című filmjéből hallottak róla.
 
Tehát, ha tudsz úszni és többet szeretnél, mint egyszerűen sznorkelezni és ezeket a merüléseidet biztonságosabbá szeretnéd tenni, vagy csak közelebb szeretnél kerülni azokhoz a korallokhoz, amiket eddig csak a vízfelszínről nézegettél, esetleg a készülékes merüléseidnél szeretnél jobb levegőfogyasztást elérni, vagy egyszerűen csak szeretnéd jobban megérteni a szabadtüdős búvárkodást és annak fiziológiáját?

Akkor SZERETETTEL VÁRUNK TANFOLYAMAINKRA!

Mióta foglalkozunk a apneával?

20 éves tapasztalatunk van a szabadtüdős merülés terén. Számos nemzetközi verseny is van a hátunk mögött és mára már életformánkká vált.
Megközelítőleg évi 5500 percet töltünk merüléssel.
Közel 1500 merülést hajtunk végre ezen idő alatt.

Az évek és a merüléseink során megszerzett tapasztalatainkat szeretnénk átadni a tanfolyamainkon. 

Célunk, hogy megtanítsuk ennek a merülési formának az űzését tanfolyamainkon, annak érdekében, hogy a merülések alatt tökéletes biztonságban érezd magad!

Tanfolyamainkon a merülés megfelelő technikáit, és az ezekhez szükséges vízből mentési eljárásokat sajátíthatod el. (A légzés-, egyenlítés- és úszástechnikákat, a fiziológiát és a mentési technikákákat.)

Képesítéseink

Egyéb képesítéseim:

SDI oktatói képesítések:
- kezdő nyílt vízi búvár (Open Water Diver)
- haladó búvár (Advanced Diver)
- mély (Deep Divier)
- hajó (Boat Diver)
- éjszakai/rossz látás viszony (Night & Limited Visibility Diver)
- roncs (Wreck Diver)
- tájolás (Under Water Navigation)
- száraz ruha (Dry Suit Diver)
- mentő búvár (Rescue Diver)
- búvár mester (Dive master)

TDI oktatói képesítések:
- nitrox
- haladó nitrox (Advanced Nitrox)
- DPV 

CMAS oktatói képesítések:
- kezdő nyílt vízi búvár (Open Water Diver)
- haladó búvár (Advanced Diver)
- mély (Deep Divier)
- hajó (Boat Diver)
- éjszakai/rossz látás viszony (Night & Limited Visibility Diver)
- roncs (Wreck Diver)
- tájolás (Under Water Navigation)
- nitrox
- haladó nitrox (Advanced Nitrox)
extended range

Felhasználói minősítés:
- CMAS cave diver
Engyel Ákos

Engyel Ákos

CMAS APNEA** Oktató freedivinghungary@gmail.com +36703713446

Hol tartjuk a tanfolyamainkat?

Tartunk itthon és Olaszországban, illetve az Adrián is. Szinte havi rendszerességgel indulnak tanfolyamaink. A legtöbb tanfolyamunkat Olaszországban a világ legmélyebb medencéjében az Y-40 THE DEEP JOY -ban rendezzük meg. Ez a medence 42 méter mély, 32 fokos és kimondottan erre a célra épült. A legideálisabb hely a tanulásra és az edzésre!

Y-40 THE DEEP JOY

HOTEL MARTFŰ SPA

Milyen apnea tanfolyamokat tartunk?

Többféle képzésünk létezik.

Uszodai apnea:
Melyen megismerkedhet az ember az úszás- és uszonyozási technikákkal, a lélegzetvisszatartás technikájával és a statikus apneával.
-3 óra elmélet (felszerelés ismeret,fiziológia, légzéstechnika, egyenlítés technika, vízből mentési technika)
-2 x 2 óra gyakorlati foglalkozás (légzéstechnika, statikus apne, dinamikus apnea szetero uszonnyal)

APNEA I. szint:
- 6 óra elmélet (a szabadtüdőzés eredete, felszerelés-ismeret, búvárfizika, fiziológia, légzéstechnika, egyenlítési-, biztonsági- és vízből mentési technikák);
- 5 x 90 perc gyakorlati foglalkozás (merülési, egyenlítési- és vízből mentési technikák).
 
APNEA II. szint:
- 8 óra elmélet,
- felszerelés-ismeret, búvárfizikai ismeretek, fiziológiai ismeretek, Frenzel egyenlítési technika, mentési technikák,
- 5 x 90 perc gyakorlati foglalkozás,
- merülési technikák, egyenlítés-technikák, mentéstechnikák

APNEA III. szint:
- 10 óra elmélet,
- mindhárom Frenzel egyenlítési variáció,
- haladó légzési technikák,
- haladó relaxációs technikák,
- segítségnyújtási/mentési technikák,
- fizikai és mentális edzés,
- környezettudatosság, a környezet ismerete,
- 20 óra gyakorlati foglalkozás,
- a korábbi készségek fejlesztése,
- a túlnyomás hatásainak ismerete és azok kezelése,
- az erőkifejtéssel való gazdálkodás.
A sikeres tanfolyam elvégzése után, nemzetközi CMAS APNEA kártyát kapnak a tanfolyamon résztvevők.

DPV APNEA tanfolyam:
A DPV Apnea tanfolyam célja, hogy megismertesse a búvárokat a DPV megfelelő használatával, képességeivel, az ehhez szükséges merüléstervezéssel, a merülési technikákkal és az esetlegesen felmerülő veszélyekkel. A DPV speciális képzés sikeres befejezése után képes leszel a DPV-vel történő merüléseidet megfelelő tervezéssel és technikákkal biztonságosan lebonyolítani.

A tanfolyam során a következő témákkal ismerkedünk meg:
- a DPV használatának előnyei,
- a DPV fajtái,
- DPV alkatrészek,
- a felszerelés ápolása és karbantartása,
- a DPV rögzítése és használata,
- teendők a DPV meghibásodása esetén,
- szabályok a DPV használatáról,
- megfelelő és nem megfelelő merülési helyek,
- megfelelő környezeti feltételek,
- merülési technikák DPV-vel,
- úszóképesség és lebegés DPV-vel,
- irány- és mélységváltozások kezelése,
- merülőtárs biztosítása DPV-vel,
- mentési technikák DPV-vel.

A következő tanfolyamig hátralévő idő

Diszciplínák

Mélységi számok

Variable Weight (Merülés váltott súllyal):
A búvár kötél mentén egy „szán” segítségével merül, melynek súlya a búvár testsúlyának harmada, de maxi-mum 30 kg lehet. A szán süllyedési sebességét a búvár szabályozhatja. 
A no-limit merülésekhez képest a különbség annyi, hogy a búvárnak saját erejéből kell a felszínre emelkedni (köté-len való felhúzás, felúszás).

No-limit (Mélységi merülés határok nélkül):
A búvár kötél mentén egy „szán” segítségével merül a célmélységbe, majd az adott mélység elérését követően a felemelkedést egy levegővel töltött ballon segíti. Itt már nincsenek korlátozások a „szán” súlyát illetően. A süllye-dési sebességet szintén a búvár szabályozhatja, irányít-hatja egy fék segítségével.

Free Immersion (Szabad lehúzás):
A búvár a merüléshez és a felemelkedéshez nem hasz-nálhat uszonyt, csak a két karját  (kötél mentén húzva magát). Lehet talppal lefele merülni és fejjel előre is, ezt a búvár saját maga választja, általában ez az egyenlítési metódusoktól függ.

Constant Weight (Merülés állandó súllyal):
Ez a leggyakoribb és talán a legelismertebb verseny-szám. Végezhetik uszonnyal vagy uszony nélkül. 
A constant weight lényege, hogy a búvár kötél mentén lemerül egy általa előre meghatározott mélységbe, majd onnan az eredményt jelző kis táblával a felszínre emelke-dik. Merülés és emelkedés közben a kötelet a búvár nem érintheti meg, kivéve az utolsó 1,5 méteres szakaszt, ahol többször is hozzáérhet. A búvárnak ugyanazzal a súllyal kell a felszínre visszatérnie, mint amivel elindult.

Constant Weight no fi ns (Merülés állandó súllyal uszony nélkül):
A búvár uszony használata nélkül, csak saját erejét használva merül, a kötél érintése nélkül 
(kivétel az utolsó 1,5 méteren). Ez az egyik legnehezebb versenyszám és a legkifi nomultabb, mivel a búvárnak tökéletes egyen-súlyban kell lennie a technikája, egyenlítése, hajtóereje tekintetében.
Uszodai számok 
 
Dinamikus apnea
A dinamikus úszást végezhetik uszonnyal vagy uszony nélkül.
Ennél a versenyszámnál az egy levegővel megtett távolság számít. A gyakorlatot az esetek legnagyobb több-ségében medencében végzik (25 m vagy 50 m), mivel 
a megtett távolság ellenőrzése így a legegyszerűbb, de rendeztek már dinamikus versenyszámot nyílt vízben is.
 
Statikus apnea
A búvár a víz felszínén lebeg arccal a vízben, vagy a medence alján fekszik. Ennek a számnak a célja, hogy a versenyző a lehető leghosszabb időt töltse a vízben egyetlen lélegzetvétellel.
Ez az egyetlen versenyszám, ahol a merülés ideje a lényeg.